فهرست مطالب :
چکیده ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱- ۱) بیان مسئله ۳
۲- ۱) سؤال آغازین تحقیق ۴
۳- ۱) اهمیت و انگیزه انتخاب موضوع تحقیق ۴
۴- ۱) اهداف تحقیق ۵
۵- ۱) چارچوب نظری ۵
۶- ۱) مدل مفهومی تحقیق ۷
۷- ۱) فرضیه های تحقیق ۷
۸- ۱) روش تحقیق ۸
۱-۸-۱) جامعه آماری ۸
۲-۸-۱) نمونه آماری ۸
۳-۸-۱) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها ۸
۴-۸-۱) روش های آماری ۸
۹- ۱) قلمرو(زمانی، مکانی و موضوعی) تحقیق ۹
۱-۹-۱) قلمرو زمانی ۹
۲-۹-۱) قلمرو مکانی ۹
۳-۹-۱) قلمرو موضوعی ۹
۱۰-۱) تعریف عملیاتی اصطلاحات و واژگان ۹
هوش ۹
۹ عاطفه(هیجان)
۱۰ فرهنگ
هوش عاطفی(هوش هیجانی) ۱۰
۱۰ خودآگاهی
۱۱ خودتنظیمی و
خودانگیزشی ۱۱
همدلی ۱۱
مهارت های اجتماعی ۱۱
۱۱ هوش فرهنگی
۱۲ استراتژی فرهنگی
دانش فرهنگی ۱۲
انگیزش فرهنگی ۱۲
رفتار فرهنگی ۱۲
۱۲ رهبری
۱۳ سبک رهبری
سبک رهبری وظیفه مدار ۱۳
سبک رهبری مستقل-اجتماعی ۱۳
سبک رهبری رابطه مدار ۱۳
۱۱-۱) محدودیت های تحقیق ۱۳
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه ۱۶
۱- ۲) هوش و انواع آن ۱۶
۱-۱-۲) نظریه های پیرامون هوش ۱۷
۱-۱ -۱-۲) نظریه هوش سه جزئی ثورندایک ۱۸
۲-۱ -۱-۲) نظریه هوش های چندگانه گاردنر ۱۸
۲- ۲) هوش عاطفی ۱۹
۱-۲-۲) عاطفه(هیجان) چیست؟ ۲۰
۲-۲-۲) تاریخچه پیدایش هوش عاطفی ۲۱
۳-۲-۲) مفهوم شناسی و تعریف هوش عاطفی ۲۲
۴-۲-۲) هوش عاطفی و هوش عقلی ۲۴
۵-۲-۲) مدل های هوش عاطفی ۲۵
۱-۵ -۲-۲) مدل توانایی هوش عاطفی(پردازش اطلاعات) ۲۵
۲-۵ -۲-۲) مدل مختلط هوش عاطفی ۲۶
۱-۲-۵-۲-۲) مدل دانیل گلمن ۲۷
۲-۲-۵-۲-۲)مدل شبکه شایستگی های عاطفی گلمن و بویاتزیس ۲۹
۲۹ ۳-۲-۵-۲-۲) مدل ریون بار-آن
۳۳ ۶-۲-۲) ارزیابی هوش عاطفی و محدودیت های پیش رو
۳۵ ۷-۲-۲) هوش عاطفی گروهی
۳۶ ۸-۲-۲) اکتساب و بهبود هوش عاطفی
۳۹ ۹-۲-۲) مدلی برای تقویت هوش عاطفی
۳۹ ۱۰-۲-۲) رابطه هوش عاطفی با برخی از متغیرهای فردی و سازمانی
۳۹ ۱-۱۰ -۲-۲) هوش عاطفی و موفقیت افراد
۴۰ ۲-۱۰ -۲-۲) هوش عاطفی، رهبری و سبک رهبری
۴۲ ۳-۱۰ -۲-۲) هوش عاطفی و محیط حرفه ای کار
۴۲ ۳- ۲) هوش فرهنگی
۴۲ ۱-۳-۲) فرهنگ چیست؟
۴۳ ۲-۳-۲) ضرورت توجه به ایده »هوش فرهنگی«
۴۴ ۳-۳-۲) تعریف هوش فرهنگی
۴۵ ۴-۳-۲) اجزاء هوش فرهنگی
۴۷ ۵-۳-۲) انواع قالب های فکری در هوش فرهنگی
۴۸ ۶-۳-۲) رابطه هوش فرهنگی با هوش عاطفی
۴۸ ۷-۳-۲) رابطه هوش فرهنگی با رهبری
۴۹ ۸-۳-۲) توسعه و بهبود هوش فرهنگی
۵۳ ۴- ۲) سبک رهبری
۵۳ ۱-۴-۲) رهبر و رهبری(ماهیت، تعریف، اهمیت و تاریخچه)
۵۵ ۲-۴-۲) رهبری و مدیریت
۵۷ ۳-۴-۲) ویژگی های رهبران
۵۸ ۴-۴-۲) رهبری اثربخش-رهبری موفق
۵۹ ۵-۴-۲) نوع شناسی تئوری های رهبری
۵۹ ۱-۵ -۴-۲) تئوری های نوع اول: تئوری های ویژگی های شخصی رهبران
۶۰ ۲-۵ -۴-۲) تئوری های نوع دوم: تئوری های رفتاری
۶۱ ۳-۵ -۴-۲) تئوری های نوع سوم: تئوری های اقتضایی
۶۲ ۱-۳-۵-۴-۲) مدل اقتضایی فیدلر
۶۷ ۴-۵ -۴-۲) تئوری های نوع چهارم
۶۸ ۵-۵ -۴-۲) دیدگاه های در حال ظهور در رهبری
۶۸ ۱-۵-۵-۴-۲) جایگزین هایی برای رهبری
۶۸ ۶-۵ -۴-۲) رهبری در آینده
۷۳ ۶-۴-۲) سبک رهبری و عوامل مؤثر بر ان
۷۴ ۷-۴-۲) سبک رهبری و ابعاد فرهنگی در جوامع
۷۵ ۵- ۲) پیشینه تحقیق
۷۵ ۱-۵-۲) تحقیقات داخلی
۷۷ ۲-۵-۲)تحقیقات خارجی
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۸۲ مقدمه
۸۲ ۱- ۳) نوع و روش تحقیق
۸۳ ۲- ۳) قلمرو تحقیق
۸۳ ۱-۲-۳) قلمرو زمانی
۸۳ ۲-۲-۳) قلمرو مکانی
۸۳ ۳-۲-۳) قلمرو موضوعی
۸۳ ۳- ۳) جامعه آماری
۸۳ ۴- ۳) نمونه آماری و روش نمونه گیری
۸۴ ۵- ۳) فرضیه های تحقیق
۸۵ ۶- ۳) متغیرهای تحقیق
۸۵ ۷- ۳) روش و ابزار جمع آوری داده ها
۸۹ ۸- ۳) روش های تجزیه و تحلیل داده ها فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
۹۲ ۱- ۴) تحلیل توصیفی داده ها
۹۲ ۱-۱-۴) داده های جمعیت شناختی
۹۲ ۱-۱ -۱-۴) جنسیت
۹۳ ۲-۱ -۱-۴) سن
۹۴ ۳-۱ -۱-۴)تحصیلات
۹۴ ۴-۱ -۱-۴) پست سازمانی
۹۵ ۵-۱ -۱-۴) سابقه کار
۹۶ ۲-۱-۴) آزمون tاستیودنت برای ارزیابی معناداری متغیرهای تحقیق
۹۶ ۱-۲ -۱-۴) آزمونt برای مؤلفه خودآگاهی
۹۶ ۲-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه خودتنظیمی
۹۷ ۳-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه خودانگیزشی
۹۷ ۴-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه همدلی
۹۸ ۵-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه مهارت های اجتماعی
۹۸ ۶-۲ -۱-۴) آزمون t برای متغیر هوش عاطفی کلیّ
۹۹ ۷-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه استراتژی فرهنگی
۹۹ ۸-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه دانش فرهنگی
۱۰۰ ۹-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه انگیزش فرهنگی
۱۰۰ ۱۰-۲ -۱-۴) آزمون t برای مؤلفه رفتار فرهنگی
۱۰۱ ۱۱-۲ -۱-۴) آزمون t برای متغیر هوش فرهنگی کلّی
۱۰۱ ۱۲-۲ -۱-۴) آزمون t برای متغیر سبک رهبری وظیفه مدار
۱۰۲ ۱۳-۲ -۱-۴) آزمون t برای متغیر سبک رهبری مستقل -اجتماعی
۱۰۲ ۱۴-۲ -۱-۴) آزمون t برای متغیر سبک رهبری رابطه مدار
۱۰۳ ۳-۱-۴)تحلیل روابط متغیرهای جمعیت شناختی با متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق
۱۰۳ ۱-۳-۱ -۴) جنسیت
۱۰۳ ۱-۱ -۳-۱ -۴) جنسیت و هوش عاطفی
۱۰۴ ۲-۱ -۳-۱ -۴) جنسیت و هوش فرهنگی
۱۰۴ ۳-۱ -۳-۱ -۴) جنسیت و سبک رهبری
۱۰۵ ۲-۳-۱ -۴) سن
۱۰۵ ۱-۲ -۳-۱ -۴) سن و هوش عاطفی
۱۰۵ ۲-۲ -۳-۱ -۴) سن و هوش فرهنگی
۱۰۶ ۳-۲ -۳-۱ -۴) سن و سبک رهبری
۱۰۶ ۳-۳-۱ -۴) تحصیلات
۱۰۷ ۱-۳ -۳-۱ -۴) تحصیلات و هوش عاطفی
۱۰۷ ۲-۳ -۳-۱ -۴) تحصیلات و هوش فرهنگی
۱۰۸ ۳-۳ -۳-۱ -۴) تحصیلات و سبک رهبری
۱۰۸ ۴-۳-۱ -۴) پست سازمانی
۱۰۹ ۱-۴ -۳-۱ -۴) پست سازمانی و هوش عاطفی
۱۰۹ ۲-۴ -۳-۱ -۴) پست سازمانی و هوش فرهنگی
۱۱۰ ۳-۴ -۳-۱ -۴) پست سازمانی و سبک رهبری
۱۱۰ ۵-۳-۱ -۴) سابقه کاری
۱۱۱ ۱-۵ -۳-۱ -۴)سابقه کار و هوش عاطفی
۱۱۱ ۲-۵ -۳-۱ -۴)سابقه کار و هوش فرهنگی
۱۱۲ ۳-۵ -۳-۱ -۴)سابقه کار و سبک رهبری
۱۱۲ ۲- ۴) آزمون فرضیه های تحقیق
۱۱۲ ۱-۲-۴) فرضیه اصلی۱
۱۱۳ ۱-۱ -۲-۴) فرضیه فرعی ۱-۱
۱۱۴ ۲-۱ -۲-۴) فرضیه فرعی ۲-۱
۱۱۴ ۳-۱ -۲-۴) فرضیه فرعی ۳-۱
۱۱۵ ۲-۲-۴) فرضیه اصلی۲
۱۱۶ ۱-۲ -۲-۴) فرضیه فرعی ۱-۲
۱۱۶ ۲-۲ -۲-۴) فرضیه فرعی ۲-۲
۱۱۷ ۳-۲ -۲-۴) فرضیه فرعی ۳-۲
۱۱۸ ۳-۲-۴) خلاصه همبستگی متغیرها به تفکیک فرضیه ها
۱۱۸ ۳- ۴) آزمون فریدمن برای اولویت بندی مؤلفه های فرعی هر یک از متغیرهای مستقل
۱۱۸ ۱-۳-۴) نقش مؤلفه های فرعی هوش عاطفی در تعیین سبک رهبری مدیران
۱۱۹ ۲-۳-۴) نقش مؤلفه های فرعی هوش فرهنگی در تعیین سبک رهبری مدیران فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات
۱۲۲ مقدمه
۱۲۳ ۱- ۵)یافته های توصیفی
۱۲۳ ۱-۱-۵) هوش عاطفی
۱۲۴ ۲-۱-۵) هوش فرهنگی
۱۲۴ ۳-۱-۵) سبک رهبری
۱۲۵ ۲- ۵) نتایج تحقیق
۱۲۵ ۱-۲-۵) نتایج فرضیه های تحقیق
۱۲۸ ۳- ۵)مدل تحلیلی تحقیق
۱۲۹ ۴- ۵) پیشنهادات
۱-۴-۵) پیشنهادهای اجرایی حاصل از فرضیه های تحقیق ۱۲۹
۲-۴-۵) پیشنهادهای اجرایی حاصل از ادبیات تحقیق ۱۳۱
۳-۴-۵) پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ۱۳۲
۱۳۴ ضمائم
۱۳۵ الف) نمونه پرسشنامهب) جامعه المصطفی ۱۴۱ منابع فارسی ۱۴۸ منابع لاتین ۱۵۲ چکیده لاتین(Abstract) 153
فهرست جدول ها :
۳۰ جدول ۱-۲) مدل شبکه شایستگی های عاطفی گلمن و بویاتزیس
۳۱ جدول ۲-۲) خلاصه ابعاد ساختاری مدل های هوش عاطفی
۳۷ جدول ۳-۲) تأثیرات کلاس های آموزش هوش عاطفی بر رفتار افراد
۵۶ جدول ۴-۲) مقایسه ویژگی های مدیریت و رهبری
۵۹ جدول ۵-۲) نوع شناسی تئوری های رهبری
۶۱ جدول ۶-۲) مقایسه ویژگی های رهیافت های کارگرا و کارمندگرا
۷۰ جدول ۷-۲) خلاصه مطالعات رهبری و متغیرهای مؤثر بر سبک رهبری
۸۷ جدول ۱-۳) مؤلفه های هوش عاطفی و سؤالات مربوطه در پرسشنامه
۸۸ جدول ۲-۳) مؤلفه های هوش عاطفی و سؤالات مربوطه در پرسشنامه
۸۸ جدول ۳-۳) امتیازدهی سؤالات پرسشنامه هوش فرهنگی
۸۹ جدول ۴-۳) سبک های رهبری بر اساس نمرهLPC افراد(طبق مدل فیدلر)
۹۲ جدول۱-۴) توزیع فراوانی بر اساس جنسیت
۹۳ جدول۲-۴) توزیع فراوانی بر اساس سن
۹۴ جدول۳-۴) توزیع فراوانی بر اساس تحصیلات
۹۴ جدول ۴-۴) توزیع فراوانی بر اساس سطح مدیریت
۹۵ جدول ۵-۴) توزیع فراوانی بر اساس سابقه کار
۹۶ جدول ۶-۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه خودآگاهی
۹۷ جدول ۷-۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه خودتنظیمی
۹۷ جدول ۸-۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه خودانگیزشی
۹۸ جدول ۹-۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه همدلی
۹۸ جدول ۱۰- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه مهارت های اجتماعی
۹۹ جدول ۱۱- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای متغیر هوش عاطفی کلی
۹۹ جدول ۱۲- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه استراتژی فرهنگی
۱۰۰ جدول ۱۳- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه دانش فرهنگی
۱۰۰ جدول ۱۴- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه انگیزش فرهنگی
۱۰۱ جدول ۱۵- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای مؤلفه رفتار فرهنگی
۱۰۱ جدول ۱۶- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای متغیر هوش فرهنگی کلی
۱۰۲ جدول ۱۷- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای متغیر سبک رهبری وظیفه مدار
۱۰۲ جدول ۱۸- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای متغیر سبک رهبری مستقل-اجتماعی
۱۰۳ جدول ۱۹- ۴) اندازه های آماری آزمون t برای متغیر سبک رهبری رابطه مدار
۱۰۳ جدول ۲۰- ۴) آماره توصیفی جنسیت و هوش عاطفی
۱۰۴ جدول ۲۱- ۴) آزمون میانگین برای جنسیت و هوش عاطفی
۱۰۴ جدول ۲۲- ۴) آماره توصیفی جنسیت و هوش فرهنگی
۱۰۴ جدول ۲۳- ۴) آزمون میانگین برای جنسیت و هوش فرهنگی
۱۰۴ جدول ۲۴- ۴) آماره توصیفی جنسیت و سبک رهبری
۱۰۵ جدول ۲۵- ۴) آزمون میانگین برای جنسیت و سبک رهبری
۱۰۵ جدول ۲۶- ۴) آزمون میانگین برای سن و هوش عاطفی
۱۰۶ جدول ۲۷- ۴) آزمون میانگین برای سن و هوش فرهنگی
۱۰۶ جدول ۲۸- ۴) آزمون میانگین برای سن و سبک رهبری
۱۰۷ جدول ۲۹- ۴) آزمون میانگین برای تحصیلات و هوش عاطفی
۱۰۷ جدول ۳۰- ۴) آزمون میانگین برای تحصیلات و هوش فرهنگی
۱۰۸ جدول ۳۱- ۴) آزمون میانگین برای تحصیلات و سبک رهبری
۱۰۸ جدول ۳۲- ۴) آزمون تعقیبیTUKEY برای تعیین تفاوت موجود بین سبک رهبری افراد بر اساس تحصیلاتشان
۱۰۹ جدول ۳۳- ۴) آماره توصیفی پست سازمانی و هوش عاطفی
۱۰۹ جدول ۳۴- ۴) آزمون میانگین برای پست سازمانی و هوش عاطفی
۱۰۹ جدول ۳۵- ۴) آماره توصیفی پست سازمانی و هوش فرهنگی
۱۱۰ جدول ۳۶- ۴) آزمون میانگین برای پست سازمانی و هوش فرهنگی
۱۱۰ جدول ۳۷- ۴) آماره توصیفی پست سازمانی و سبک رهبری
۱۱۰ جدول ۳۸- ۴) آزمون میانگین برای پست سازمانی و سبک رهبری
۱۱۱ جدول ۳۹- ۴) آزمون میانگین برای سابقه کار و هوش عاطفی
۱۱۱ جدول ۴۰-۴) آزمون تعقیبیTUKEY برای تعیین تفاوت هوش عاطفی افراد بر اساس سابقه کارشان
۱۱۲ جدول ۴۱- ۴) آزمون میانگین برای سابقه کار و هوش فرهنگی
جدول ۴۲- ۴) آزمون میانگین برای سابقه کار و سبک رهبری جدول ۴۳- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه اصلی ۱ جدول ۴۴- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۱- ۱ جدول ۴۵- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۲- ۱ جدول ۴۶- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۳- ۱ جدول ۴۷- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه اصلی ۲ جدول ۴۸- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۱- ۲ جدول ۴۹- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۲- ۲ جدول ۵۰- ۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی برای فرضیه فرعی ۳- ۲
جدول ۵۱- ۴) خلاصه نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون و ارزشp به تفکیک فرضیه ها .
جدول ۵۲- ۴) نتایج آزمون فریدمن برای مؤلفه های هوش عاطفی .
جدول ۵۳- ۴) نتایج میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن برای مؤلفه های هوش عاطفی جدول ۵۴- ۴) نتایج آزمون فریدمن برای مؤلفه های هوش فرهنگی .
جدول ۵۵- ۴) نتایج میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن برای مؤلفه های هوش فرهنگی جدول ۵۶-۴) خلاصه اهمیت مؤلفه های هوش عاطفی و هوش فرهنگی در تعیین سبک رهبری.
فهرست نمودارها :
نمودار ۱- ۱) مدل مفهومی تحقیق ۷
نمودار ۱- ۳) مدل مفهومی تحقیق و ارتباط متغیرهای تحقیق با هم (در فرضیه های تحقیق) ۸۵
۹۳ نمودار۱-۴) توزیع جنسیتی پاسخگویان
۹۳ نمودار۲-۴) وضعیت سنی پاسخگویان
۹۴ نمودار۳-۴) وضعیت تحصیلی پاسخگویان
۹۵ نمودار۴-۴) وضعیت پاسخگویان از لحاظ سطح مدیریت
۹۵ نمودار۵-۴) وضعیت سابقه کار پاسخگویان
نمودار ۱- ۵) مدل تحلیلی تحقیق
فهرست شکل ها :
۲۶ شکل ۱- ۲) مدل هوش عاطفی مایر و سالووی
۲۹ شکل ۲- ۲) مدل هوش عاطفی گلمن
۳۵ شکل ۳- ۲) هوش عاطفی گروهی
۳۹ شکل ۴- ۲) مدلی برای تقویت هوش عاطفی
۴۵ شکل ۵- ۲) اجزاء هوش فرهنگی
۵۲ شکل ۶- ۲) دستیابی به هوش فرهنگی
۶۶ شکل ۷- ۲) سبک های رهبری مختلف در موقعت های ۸ گانه (مدل فیدلر)
شکل ۸- ۲) عملکرد اثربخش سبک های رهبری وظیفه مدار، رابطه مدار و مستقل-اجتماعی
چکیده :
به دنبال ظهورتنوع فرهنگی و تحقق قسمت هایی از ایده جهانی شدن و گسترش روزافزون سازمان های چندملیتی و بین المللی؛ توجه به مدیریت رفتار سازمانی اهمیت دوچندان یافته که در رأس آن، توجه به رفتارهای مدیران در برابر کارکنان و سایر ذینفعان ضرورت بیشتری می یابد. سبک رهبری مدیران و شیوه نفوذ آنها بر کارکنان-علی الخصوص کارکنانی از فرهنگ های مختلف-بر اثربخشی سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، کارآیی بیشتر و … اثرگذار بوده و عدم بهره گیری از شیوه مناسب، منجر به تعارضات فراوان و مشکلات عدیده ای می شود که سازمان ها را به سمت اضمحلال و نابودی و کارکنان را وادار به ترک شغل و جابجایی و … می نماید.
هوش عاطفی و هوش فرهنگی جزو قابلیت های فردی مدیران هستند که در تعیین سبک رهبری شان اثرگذارند. هوش عاطفی؛ به مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی اشاره دارد که در شناسایی و کنترل احساسات خود و دیگران مؤثرند و شامل مؤلفه های خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، آگاهی های اجتماعی(همدلی) و مهارت های اجتماعی می باشد. هوش فرهنگی نیز؛ به مجموعه ای از توانایی های فردی اشاره دارد که در شکل گیری روابط و تعاملات بین فرهنگی نقشی اساسی ایفا می کنند و مشتمل بر دانش فرهنگی، استراتژی فرهنگی، انگیزش فرهنگی و رفتار فرهنگی می باشد.
در این پژوهش، سعی شده است که رابطه بین هوش عاطفی و هوش فرهنگی با سبک رهبری مدیران(با تأکید بر سبک های سه گانه مدل فیدلر: سبک وظیفه مدار، سبک مستقل-اجتماعی و سبک رابطه مدار) بررسی شود. این پژوهش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن مدیران میانی و ارشد مرکز جهانی علوم اسلامی می باشند. پرسشنامه های تحقیق که دارای ٧١ سؤال(٣٣ سؤال مربوط به پرسشنامه هوش عاطفی سیبریا شرینگ، ٢٠ سؤال مربوط به پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و ایرلی و ١٨ سؤال مربوط به پرسشنامه تعیین LPC فیدلر) بودند، بین همه اعضاء جامعه توزیع و پس از تکمیل اخذ گردید.
نتایج تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه های تکمیل شده نشان می دهد که بین هوش عاطفی و هوش فرهنگی با سبک رهبری مدیران رابطه معناداری وجود دارد و از بین مؤلفه های هوش عاطفی؛ مهارت های اجتماعی و همدلی نقش بیشتری در تعیین سبک رهبری مدیران ایفا می نمایند و خودتنظیمی، خودانگیزشی و خودآگاهی در رده های پایین تر اهمیت قرار دارند. اهمیت مؤلفه های هوش فرهنگی در تعیین سبک رهبری نیز به ترتیب عبارتند از: رفتار فرهنگی، استراتژی فرهنگی، دانش فرهنگی وانگیزش فرهنگی. در این تحقیق؛ هردو فرضیه اصلی و ۴ فرضیه از فرضیه های فرعی تأیید شده و ٢ فرضیه فرعی مبنی بر وجود »رابطه بین هوش عاطفی و هوش فرهنگی متوسط با سبک رهبری مستقل-اجتماعی« تأیید نشد.
قوانین ارسال دیدگاه