چکیده :
سخن گفتن که مهمترین رفتار بشری است کارکردها و سودمندی های گوناگونی را برای انسان دارد. انسان از طریق زبان و بیان شفاهی می تواند مقاصد خود را به دیگران منتقل کند همچنین به وسیله زبان می تواند هیجانهای خود را تخلیه کند و زبان به برون ریزی هیجانها کمک می کند همچنین زبان به اندیشیدن کمکی کند زبانهای در قالب کلمات و اصطلاحات به انسان کمک می کند تا در مورد پدیده های گوناگون بیندیشد.
تحقیق حاضر با هدف مطالعه میزان اختلالات گفتاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر نیشابور انجام شده است که جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سال اول دبستان شهر نیشابور تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد ۳۰نفر از ۱۰ مدرسه از نقاط مختلف شهر انتخاب و پرسشنامه به آنها ارائه شده و توسط والدین کودکان کامل گردیده است.نتایج نشان داد که لکنت زبان شایعترین اختلال گفتاری در دانش آموزان بوده است و دو زبانگی در ایجاد اختلالات زبانی کودکان تاثیری نداشته است همچنین لکنت زبان در نمونه مورد مطالعه ریشه ارثی ندارد و ترس و اضطراب نیز در ایجاد اختلال زبان کمترین نقش را دارد.
فهرست مطالب :
- چکیده ۵
- طرح تحقیق ۷
- بیان مساله ۸
- اهمیت و ضرورت تحقیق ۹
- اهداف پژوهش ۱۰
- فرضیه و سئوالات تحقیق ۱۰
- تعاریف مفهومی و عملیاتی ۱۰
- پیشینه نظری تحقیق ۱۳
- کلیاتی درباره زبان ۱۳
- رشد زبان و گفتار کودک ۱۴
- عوامل موثر در رشد طبیعی گفتار ۱۶
- تولید گفتار ۱۷
- علت ایجاد مشکلات گویایی برای دانش آموزان چیست ؟ ۱۸
- زیر و بمی ۱۹
- طرح ریزی و تولید گفتار ۱۹
- مراحل اختلالات گفتاری ۲۱
- علل بوجود آورنده اختلال صوت ۲۴
- اختلال تولید گفتار ۲۴
- علل به وجود آورنده اختلال تولید گفتار ۲۶
- اختلال مربوط به روانی ۲۹
- اختلال روان بریدگی ۳۰
- بریده گویی و لکنت ۳۲
- لکنت و انواع آن ۳۴
- گیرهای طبیعی در مقابل لکنت ۳۶
- انواع مکثهای زمانی ۳۹
- تحقیقات داخلی ۴۰
- سئوالهای پژوهش ۴۰
- تحقیقات خارجی ۴۵
- روش تحقیق ۴۹
- جامعه تحقیق ۴۹
- نمونه تحقیق ۵۰
- روش نمونه گیری ۵۰
- ابزار تحقیق ۵۰
- روش جمع آوری اطلاعات و اجراء ۵۱
- تجزیه و تحلیل داده ها ۵۱
- تجزیه و تحلیل داده ها ۵۳
- بحث و نتیجه گیری ۶۱
- سئوال اول تحقیق ۶۲
- نتیجه گیری کلی ۶۳
- منابع و مآخذ ۶۵
قوانین ارسال دیدگاه