فهرست مطالب :
- مقدمه۱
- فصل اول:
- نقاشیخط ۵
- نقاشیخط۶
- خاستگاه۷
- دوره اول تحولات در خوشنویسی ایرانی ـ دوران قاجار ـ (دوره نوآوری در جامعه سنتی)۹
- دوره دوم تحولات در خوشنویسی ایرانی ـ دوران پهلوی – (دوره نوسازی)۱۰
- دوره سوم تحولات در خوشنویسی ایرانی ـ دوران پس از انقلاب اسلامی – (دوره تجربههای متفاوت)۱۰
- شکلگیری نقاشیخط۱۱
- فصل دوم:
- تایپو گرافی چیست۱۵
- تایپوگرافی چیست۱۶
- تایپوگرافی شورشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟۱۸
- گفتگو با استاد رضا عابدینی در مورد تایپوگرافی۲۰
- پوسترزدگی, تایپوگرافی ۲۶
- پوسترهای دیجیتال به مثابه اثر هنری ۲۷
- مطلبی در باره تایپوگرافی از دکتر محمد خزائی۳۲
- تولد تایپوگرافی از روح خوشنویسی ۳۷
- تایپوگرافی از زبان مصطفی اسداللهی ۳۷
- یک نکته ی کوچک در مورد تایپوگرافیپ۴۳
- مروری بر تنوع تجربیات تایپوگرافی۴۵
- تایپو گراف(هـ) با استاد گلپایگانی۴۸
- آموزش ساخت طرح تایپوگرافی در فتوشاپ۵۰
- تایپوگرافی با نرم افزار Illustrator ص۵۰
- اهمیت لی آوت، تایپوگرافی یا نوشته در طراحی پوستر۵۱
- گفتگویی با ایرج میرزاعلیخانی (طراح گرافیست)۵۱
- فصل سوم:
- تایپوگرافی به سبک ایرانی۵۶
- نظرات قباد شیوا۵۸
- آثار قباد شیوا۶۰
- نظرات علی وزیریان۶۵
- آثار علی وزیریان۶۶
- نظرات رضا عابدینی۷۱
- آثار رضا عابدینی۷۲
- فصل چهارم:
- پوسترهای تایپوگرافی۷۸
- مبحثی برای آشنایی هرچه بیشتر با پوستر های تایپوگرافی۷۹
- تیپوگرافی در پوسترهای ایرانی ۸۱
- فصل پنجم:
- آثاری از پوستر های ایرانی تایپوگرافی۸۴
- فصل ششم: کارهای انجام شده توسط نگارنده۹۵
- منابع۱۰۶
چکیده :
عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرحهایشان بر تصویر و حروف قرار میدهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمیداند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان میکند.در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با خط نگاره ، خط نگاری ، کالیگرافی و طراحی حروف هممسیر میدانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و از فونتهای موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگیهای بصری حروف انجام میشود ، استفاده میکند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیتهای گوناگون را داشته باشد.در حالی که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط واگذار شده بود تا با سهلترین و خواناترین صورت ، مفهوم خود را بیان نماید و در نگاه اول محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود.اینک هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از اهداف مهم بصری تعیین کردهاند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و سادهسازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوانند زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغگرای آن را بالا ببرند.اما این روند در بعضی مواقع تا جایی پیش میرود که مانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض نگاه شده است. شاید این دید در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ترکیب میکند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید ، تلاش مینماید و این یکی از مهمترین ویژگیهای تایپوگرافی در خط معاصر است.
قوانین ارسال دیدگاه