در محیط پر تلاطم کسب و کار امروز ، موفقیت سازمان ها در گرو جهت گیری همه بخشهای سازمان ، در راستای مسیر استراتژیک آن است. در چنین محیطی که بیشترین سرمایه گذاری سازمانها بر روی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی صورت می گیرد ، سازمانها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند و اینجاست که مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار (همسویی استراتژیک ) ، معنی پیدا می کند .
همسویی استراتژیک ، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های کسب و کار وفناوری اطلاعات شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد.
اما متاسفانه باوجود اینکه واژه همسویی استراتژیک از سال ۱۹۷۰ در محافل علمی خارج از کشور مطرح بوده است و تحقیقات مختلف نشان دهنده ارتباط بین همسویی استراتژیک و عملکرد سازمانی است، تاکنون این مطلب کمتر در سازمانها و محافل علمی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است . پس امیدواریم که با ارائه این مقاله علاوه بر بیان مفاهیم مرتبط با همسویی استراتژیک و معرفی یکی از مشهورترین مدل های ارائه شده در زمینه همسویی استراتژیک، راهکار های عملی جهت سنجش میزان همسویی استراتژیک ارائه دهیم و زمینه را برای بحث بیشتر پیرامون این مقوله فراهم آوریم .در این مقاله ابتدا تعاریفی از همسویی استراتژیک ارائه می شود و پس از بیان تاریخچه و اهمیت این موضوع به ارائه مدلهایی در زمینه همسویی استراتژیک می پردازیم.در ادامه گامهای لازم برای رسیدن به همسویی استراتژیک، چالشهای رسیدن به همسویی و در نهایت مراحل رفع همسویی نداشتن استراتژیک را بیان می کنیم.
فرضیات تحقیق :
- همراستایی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب وکار باعث افزایش توانمندی سازمان ها می شود.
- توسعه همزمان استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب وکار دارای نقش حائز اهمیتی در بهبود فرایند استراتژیک دارد.
- مدیران فناوری اطلاعات و مدیران بخش کسب و کار نقش تعیین کننده در همراستایی استراتژیک دارند.
- چکیده
- فصل کلیات تحقیق
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
- اهداف تحقیق
- سوالات تحقیق
- فرضیات تحقیق
- چارچوب نظری
- تعاریف واژه ها
- فصل ادبیات و مستندات تحقیق
- تعاریف همراستایی فنآوری اطلاعات با کسب و کار
- مفهوم همراستایی استراتژیک فنآوری اطلاعات با کسب و کار
- نقش فنآوری اطلاعات در عرصه کسب و کار
- اهمیت و جایگاه همراستایی استراتژی فنآوری اطلاعات و کسب و کار
- علل نیاز به همراستایی فنآوری اطلاعات و کسب وکار در سازمان
- ابعاد و انواع همراستایی فنآوری اطلاعات و کسب و کار در یک سازمان
- همراستایی راهبردی
- همراستایی ساختاری
- همراستایی فرهنگی
- نیروهای سازمانی اثرگذار بر همراستایی
- نیروهای ارتقا دهنده همراستایی
- گامهای همراستایی فنآوری اطلاعات و کسب و کار سازمان
- تعیین ارزشهای سازمان
- رتبهبندی اولویتهای ارزشهای کسب و کار
- تخصیص مجدد منابع به اولویتها
- اطلاع رسانی وضعیت فعلی همراستایی در سازمان و ارائه برنامهای برای افزایش آن
- مدل های همراستایی استراتژیک
- چارچوب ام آی تی
- مدل MIT
- مدل همراستایی استراتژیک(SAM)
- مدل همراستایی استراتژیک هندرسون و ونکاترامن
- مدل جامع همراستایی استراتژیک (SAMM)
- مدل همراستایی لوفتمن
- تئو و آنگ
- مدل بلوغ همراستایی فنآوری اطلاعات با کسب وکار
- مدل عمومی مدیریت اطلاعات مائز
- مدل همراستایی BITAM
- مدل کلارک
- مدل C همراستایی
- مدل هو و هوآنگ
- ارزیابی مدل ها و چارچوب های حوزه همراستایی
- مشکلات و چالش های همراستایی استراتژیک فنآوری اطلاعات با کسب و کار
- نقش و اهمیت همراستایی استراتژی ها برای توانمند سازی سازمان
- مراحل توانمندسازی سازمان جهت برخورد با عدم همراستایی
- کشف و شناسایی
- اصلاح
- پیشگیری
- راهکارهای همراستایی استراتژی های فنآوری اطلاعات و کسب و کار جهت توانمندسازی سازمان
- استفاده از مدل کارآمد جهت حاکمیت IT در سازمان ها
- استفاده از استانداردهای فنآوری اطلاعات مناسب در سازمان ها
- همراستایی کارکنان اجرایی و کارکنان اطلاعاتی در سازمان ها
- استفاده از مدیران با تجربه و همکاری کارکنان با مدیران اطلاعاتی
- ارزیابی فرآیند های کسب و کار و فرهنگ سازمانی
- تحکیم ارتباطات در سطح مدیریت
- استفاده از معماری سازمانی دقیق
- سایر راهبردهای همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب و کار
- فصل روش شناسی تحقیق
- روش تحقیق
- جامعه آماری
- نمونه و روش نمونه گیری
- روش گردآوری اطلاعات
- ابزار گرد آوری اطلاعات
- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
- فصل تجزیه و تحلیل اطلاعات
- یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق
- یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق
- فصل نتیجهگیری و پیشنهادات
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
- دارای ویراستاری منظم.
- امکان پرینت مستقیم از فایل محصول.
- استفاده از فونت های رایج جهت هماهنگی با سایر پلتفرم ها.
- قابلیت ویرایش فایل محصول.
- اطمینان در خرید و اصالت محصول.
- قابل اجرا از ورژن 2003 آفیس به بالا .
- هماهنگ با رشته و مقطع تحصیلی شما.
- پشتیبانی قوی محصول.
نگران نباش ! اگر محصولي رو میخوای که توی فروشگاه موجود نیست ، مي تونی از طريق لينک زير درخواستشو ثبت کنی و فوری تحویل بگیری !! …