این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت انجام شد . پژوهش با روش: توصیفی – همبستگی ، انجام شد وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه وپیش دانشگاهی شهرستان ورامین در سال ???? بودند . تعداد ??? نفردانش آموز به روش تصادفی – طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (EQI) وپرسشنامه اعتیاد اینترنتی (IAT) کیمبرلی یانگ استفاده گردید .اطلاعات گردآوری شده جهت بررسی رابطه بین متغییرها با روش آماری همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شد . همچنین بمنظور بررسی میزان پیش بینی اعتیاد به اینترنت از روی متغیر هوش هیجانی کلی، ازرگرسیون استفاده شد.
یافته ها نشان دادند که بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت رابطه منفی معناداری (???/?-) وجود دارد وهوش هیجانی ?? درصد اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کند.همچنین بین هریک ازمولفه های اصلی هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت رابطه منفی معناداری دیده شد . یکی از روش های ایجاد مقاومت دربین دانش آموزان وجوانان در مقابل سوء مصرف استفاده از تکنولوژی و بویژه اینترنت ، تقویت مولفه های هوش هیجانی است.
واژه های کلیدی : هوش هیجانی ، خودانگیزی ،خودآگاهی ،خودکنترلی ،هوشیاری اجتماعی ،مهارت اجتماعی ، اعتیاداینترنتی .
فهرست مطالب :
- چکیده فصل اول
- کلیات پژوهش
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیّت وضرورت مسئله
- اهداف تحقیق
- هدف کلّی
- اهداف جزئی
- فرضیه ها یا سوال ها
- سوال اصلی
- به صورت سوالات ویژه
- به صورت فرضیه های ویژه
- تعاریف نظری وعملیاتی متغیرها
- تعاریف نظری
- تعاریف عملیاتی
- فصل دوم
- ادبیات وپیشینه تحقیق
- مقدمه
- بخش اول : اعتیاد اینترنتی
- گونه شناسی اعتیاد اینترنتی وشاخصه های آن
- استفاده مرضی ویژه از اینترنت
- استفاده مرضی کلّی (فراگیر) از اینترنت
- اعتیاد به سایبرسکس
- اعتیاد از نوع روابط سایبر
- اعتیاد به خرید ،تجارت ومزایده
- اعتیاد به جستجو و ذخیره بیش از اندازه اطلاعات
- اعتیاد به کامپیوتر
- بخش دوم : هوش هیجانی
- تاریخچه هوش هیجانی
- هوش چیست؟
- هوشبهر وموفّقیّت
- هیجان
- پیشینه مطالعه هوش غیرشناختی
- تعریف وپیشینه هوش هیجانی
- الگوهای هوش هیجانی
- الگوی سالوی – مایر
- ارزیابی و ابراز هیجان
- تنظیم هیجان در خود و دیگران
- استفاده از هیجان
- الگوی گلمن
- خودآگاهی
- خودنظم دهی
- انگیزه
- همدلی
- مهارت اجتماعی
- الگوی بار – ان
- مهارت درون فردی
- مهارت میان فردی
- سازگاری
- کنترل استرس
- خلق عمومی
- هوش هیجانی از دیدگاه اسلام
- کاربرد هوش هیجانی
- آموزش
- مدیریت منابع انسانی
- سیاست
- بازار یابی
- پویایی خانواده
- بخش سوم : پیشینه پژوهش
- پیشینه تجربی پژوهش
- پیشینه خارج از کشور
- پیشینه داخل کشور
- جمع بندی وارائه چارچوب نظری تحقیق
- فصل سوم
- روش اجرای پژوهش
- مقدمه
- روش پژوهش
- جامعه آماری ، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری
- ابزارهای جمع آوری داده ها
- اعتمادعلمی واعتبار ابزار
- فصل چهارم
- تجزیه وتحلیل داده ها
- مقدمه
- بخش اول : توصیف ویژگی های جمعیّت شناختی نمونه پژوهش
- بخش دوم : توصیف آماری متغیر های اصلی تحقیق
- بخش سوم : پاسخگویی به سوالات پژوهش
- فصل پنجم
- خلاصه پژوهش
- خلاصه یافته های پژوهش
- بحث ونتیجه گیری
- محدودیّت ها و پیشنهاد ها
- محدودیّت ها
- پیشنهاد ها
- منابع مورد استفاده
- منابع فارسی
- منابع لاتین
- ضمائم وپیوست ها
- چکیده انگلیسی
قوانین ارسال دیدگاه