چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر شاخص های مدل بانک جهانی بر فضای کسب و کار در صنعت پتروشیمی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شرکتهای منتخب دولتی، شبه دولتی و خصوصی پتروشیمی ایران است، نمونه ی پژوهش شامل ۱۵۴ نفر بود که به روش صورت تصادفی طبقه ای و درون هر طبقه به شکل تصادفی ساده انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن از طریق تحلیل محتوا تأیید شده است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفته است که مقدار آلفای ۷۵/۰ می باشد. ابتدا با استفاده از روش AHP و استفاده از نظرات خبرگان به اولویت بندی شاخص های فضای کسبوکار در صنعت پتروشیمی پرداخته شد و در ادامه با استفاده از آزمون دوجمله ای مناسب بودن فضای کسب و کار بررسی به طوری که شاخص مربوط به شروع کسب و کار در صنعتپتروشیمی،شاخصهای مربوط به استخدام و اخراج نیرویکار شاخصهای مربوط به ثبت مالکیت شاخصهای مربوط به تجارت فرامرزی شاخصهای مربوط به انحلال یک فعالیت و شاخصهای مربوط به الزام آور بودن قراردادها در صنعتپتروشیمی از سطح قابل قبولی برخوردار است.از طرف دیگر با توجه به نتایج آزمون دو جمله ای می توان گفت شاخص مربوط به اخذ مجوزهای ساخت در صنعتپتروشیمی ، شاخصهای مربوط به اخذ اعتبار، شاخصهای مربوط به حمایت از سرمایه گذاران، شاخصهای مربوط به پرداخت مالیات ازسطح قابل قبولی برخوردار نیستند.
فهرست مطالب :
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
۱-۲- بیان مسأله
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
۱-۴- اهداف تحقیق
۱-۵- سؤالات تحقیق
۱-۶- فرضیه های تحقیق
۱-۷- قلمرو تحقیق
۱-۸ – تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی
۱-۹- روش شناسی
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- مفاهیم
۲-۱-۱- تعریف فضای کسب وکار
۲-۱-۲- نظام حقوقی و قضایی
۲-۱-۲-۱- دولت
۲-۱-۲-۲- نهادهای اقتصادی
۲-۱-۲-۳- نظام حقوقی
۲-۲- شاخصهای سنجش فضای کسب وکار
۲-۳- روند شکلگیری شاخصهای فضای کسبوکار
۲-۴- ضرورت شناخت و بررسی فضای کسبوکار
۲-۴-۱- مقایسه راهبرد خصوصی سازی و راهبرد بهبود محیط کسب وکار
۲-۵- عوامل مؤثر بر فضای کسبوکار
۲-۶- شاخص های فضای کسبوکار از نظر بانک جهانی
۲-۶-۱- شروع کسب وکار
۲-۶-۲- اخذ مجوزهای ساخت
۲-۶-۳- ثبت مالکیت
۲-۶-۴- اخذ اعتبار
۲-۶-۵- حمایت از سرمایه گذاران
۲-۶-۶- پرداخت مالیات
۲-۶-۷- تجارت فرامرزی
۲-۶-۸- الزام آور بودن قراردادها
۲-۶-۹- تعطیلی کسبوکار
۲-۷- چارچوب نظری تحقیق
۲-۸- پیشینه پژوهش
۲-۸-۱- مطالعاتداخلی
۲-۸-۲- مطالعات خارجی
۲-۹- نتیجهگیری
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
۳-۲- روششناسی تحقیق
۳-۳- جامعه آماری
۳-۴- نمونه آماری
۳-۵- روش نمونهگیری
۳-۶- روش جمعآوری دادهها
۳-۷- ابزار سنجش تحقیق
۳-۸- رواییو پایایی پرسشنامه
۳-۸-۱- روایی
۳-۸-۲-پایایی
۳-۹- روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
۴-۱-توصیف متغیرها و تحلیل نتایج
۴-۱-۱-میزان تحصیلات
۴-۱-۲-شروع کسبوکار
۴-۱-۳-اخذ مجوزهای ساخت
۴-۱-۴-ثبت مالکیت
۴-۱-۵-اخذ اعتبار
۴-۱-۶-پرداخت مالیات
۴-۱-۷-تجارت فرامرزی
۴-۲- نتایج حاصل از پرسشنامه به روش AHP
۴ -۳- آزمونها و تحلیل های مرتبط با فرضیات پژوهش
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
۵-۲-بحث و نتیجه گیری
۵-۳- پیشنهادات کاربردی
۵-۴- پیشنهاد به محققان آینده
منابع
پیوست ها
قوانین ارسال دیدگاه