چکیده :
افسردگی حاد اختلالی است که تمام لذت و شیرینی زندگی را زایل می کند و افراد مبتلا به آن را به وضع فلاکت باری سوق می دهد ،این اختلال به طرز تکان دهنده ای شایع شده است. حدود ده درصد زنان و چهار درصد مردان در مقاطعی از زندگیشان ، به افسردگی دچار می شوند که در نتیجه آن دستخوش بی احساسی، بی علاقگی، بد بینی به همه چیز، کندی عمومی ذهن و جسم ، بی خوابی و کیفیتی خاص از ناخشنودی می شوند که فقط شخص افسرده آن را می شناسد. اثر افسردگی چنان مخرب است که برخی از مبتلایان ، تنها راه رهایی از آنرا خود کشی می بینند. به رغم بهبود شرایط زندگی و کامیابی های مادی، تعداد مبتلایان به افسردگی در دنیای غرب ، سال به سال افزایش می یابد. شایان توجه است که در حدود نیمی از قربانیان افسردگی یا نمی دانند که به یکی از گونه های بیماری افسردگی مبتلا هستند یا آنکه علائم آن را با یک اختلال دیگر اشتباه می گیرند. این امر به ویژه از این جهت مایه تأسف است که تاکنون در زمینه شناخت بیماری افسردگی پیشرفتهای بسیاری حاصل شده است. امروزه بیشتر انواع افسردگی، قابل درمان هستند و میزان کارآیی این درمان ها پیوسته در حال افزایش است . دارو های جدید ، روان درمانی های کارآمدتر و بازخوردهای اجتماعی روشن بینانه تر ، همگی به کاهش دلهره های ناشی از این وضعیت پریشان کننده برای آنهایی که می دانند به آن دچار شده اند و می خواهند برای آن چاره ای بیندیشند کمک می کنند. در تحقیق حاضر بر آنیم که تأثیر افسردگی و اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه جهاد دانشگاهی مشهد را بررسی کنیم و عوامل ایجاد کننده افسردگی و اضطرا ب و روشهای درمان آن و تأثیر آن بر نمرات درسی دانش جویان را مورد توجه قرار داده و عوامل مؤثردر پیشرفت تحصیلی را بیان نموده و در پایان نتیجه گیری کرده و پیشنهادات لازم را در این مورد به مربیان و والدین محترم ارائه نمایم.
قوانین ارسال دیدگاه