چکیده :
هدف از این مقاله ارزیابی فراوانی استرس در میان کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند انجام شده است. برای ارزیابی فراوانی این اختلال ۸۳۷ دانش آموز مدارس ابتدایی شهر شیراز شامل ۴۲۲ کودک تـک فرزنـد و ۴۱۵ کودک چند فرزند از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه علائم کودکـان (CSI-4) را پدران و مادران، همچنین آموزگاران برای هر دانش آموز به طور جداگانـه تکمیـل کردنـد. داده هـای پـژوهش بـه کمـک آزمونهای آماری خیدو و رگرسیون اسمی تحلیل گردید. این بررسی نشان داد که میزان فراوانی استرس بر اساس گزارش پدران و مادران و استرس بر اساس گزارش آموزگاران در کودکان خانواده های چند فرزند به مراتب بیشتر از تک فرزند میباشد. همچنین بود یا نبود یکی از والدین در تفاوت اضطراب و استرس بین کودکان تک فرزند و چند فرزند دخالت دارد. به طوری که تعامل دو عامل تک فرزندی و تعداد والدین تغییر دهنده میزان فراوانی اضطراب های مربوطه می باشد. این باور که فراوانی مشکلات استرسی در میان کودکان خانواده های تک فرزند بیشتر است، در این پژوهش تأیید نشد.
قوانین ارسال دیدگاه