فهرست مطالب :
- بخش اول. ۱
- قوانین ، آیین نامه ها ، بخش نامه ها و … ۱
- چکیده : ۲
- مقدمه : ۳
- بیان اساسی مسئله حیازت : ۳
- ادبیات و سوابق حیازت : ۴
- حیازت مباحات : ۵
- تعریف زمین موات : ۸
- زمین موات در قانون. ۸
- ارکان حیازت مباحات.. ۸
- قصد حیازت : ۹
- حقوق عینی : ۹
- عقل : ۱۱
- نظریه ایقاعی بودن حیازت مباحات : ۱۳
- تعریف واژگان اصلی : ۱۳
- حیازت : ۱۳
- مباحات : ۱۳
- بخش دوم. ۱۴
- رویه قضایی. ۱۴
- مصادیق عمل حقوقی حیازت : ۱۵
- آبه ای مباح. ۱۵
- قوانین مربوط به مالکیت آب ها : ۱۵
- حیازت نوین.. ۱۷
- تقسیم بندی اموال مجهول المالک : ۱۸
- لقطه. ۱۸
- دفینه. ۱۹
- نیابت پذیری عمل حیازت مباحات.. ۱۹
- قابلیت نیابت پذیری حیازت مباحات.. ۱۹
- شرایط اجاره اشخاص : ۲۰
- تهعدهای مستاجر. ۲۱
- حیازت اجیر. ۲۱
- حقوق محیط زیست و حیازت مباحات.. ۲۲
- پیشنهادات : ۲۳
- بخش سوم. ۲۴
- دکترین داخلی. ۲۴
- تطبیق قاعده تصرف با حیازت مباحات و احیای موات در نظام حقوقی ایران : ۲۵
- بخش چهارم. ۲۹
- دکترین خارجی و تطبیقی. ۲۹
- بررسی تطبیقی حیازت و احیای اراضی موات با قاعده تصرف در نظام حقوقی عرفی ایالات متحده آمریکا : ۳۰
- چکیده : ۳۰
- مقدمه : ۳۰
- مبانی طرح قاعده تصرف.. ۳۱
- مفهوم و تعریف.. ۳۲
- حیازت و احیای اراضی موات.. ۳۴
- نتیجه گیری : ۳۵
- منابع و مأخذ : ۳۷
- منابع فارسی : ۳۷
- منابع انگلیسی : ۳۹
چکیده :
حیازت مباحات عبارت اند از، «استیلاء و تسلط بر مال مباح منقول به نحوی که دیگران امکان تسلط بر آن نداشته باشند».منابع طبیعی منقولی که در قلمرو مباحات عامه قرار گرفته اند و با عمل حیازت قابل تملک اند گسترده وسیعی دارند. لذا بخش مهمی از ثروت های ملی هر جامعه ای در حوزه مباحات عامه قرار گرفته است، مانند: ثروت های دریایی، حیوانات وحشی جنگل ها، رودخانه ها، معادن زیرزمینی و … بنابر این حیازت بدون قید و شرط در جامعه امروزی با پیشرفت های مستحدثه پیش روی، پی آمدهایی از قبیل تخریب محیط زیست و غیره را به دنبال خواهد داشت. در نظام اجتماعی نوین، دولت اسلامی برای حفظ مصالح عمومی با وضع قوانین خاص، موارد حیازت مباحات را بسیار محدود کرده است. فرضاً به موجب اصل ۴۵ قانون اساسی ایران، همه ثروتهای عمومی در اختیار حکومت اسلامی نهاده شده تا بر پایه مصالح، درباره آنها تصمیم گرفته شود. حیازت از اسباب مالکیت است ولی نه در هر چیزی بلکه حیازتی از اسباب مالکیت می باشد که عرصه زندگی را برای دیگران تنگ نکند و حق زندگی را از دیگران سلب ننماید، اگر به گونه ای اقدام به حیازت نمایند که برای دیگران حوزه مباحی باقی نماند تا اینکه بتواند با کسب و کار زندگی کند حیازت محسوب نمی شود و حیازت در حد وسیع و نامحدود و انحصاری مجاز نیست. از شرایط حیازت کننده این است که قصد و اراده ی حیازت را داشته باشد، زیرا ماهیت حیازت هم چنان که در تعریف آن معلوم است، امر قهری نیست، بلکه عمل حقوقی است که قوام آن به قصد و اراده است. حیازت مباحات از بین امور حقوقی، عمل حقوقی و از میان اعمال حقوقی، ایقاع محسوب می شود و با توجه به این که از جمله امور ارادی و مبتنی بر قصد می باشد، بنا به اصول کلی حقوق قابلیت نیابت پذیری( وکالت، اجاره، تبرعی) را دارد.
قوانین ارسال دیدگاه