فهرست مطالب :
- بخش اول. ۱
- قوانین ، آیین نامه ها ، بخش نامه ها و … ۱
- چکیده : ۲
- مقدمه : ۳
- تعریف ضرر معنوی : ۴
- تاریخچه ضررهای معنوی.. ۵
- جایگاه ضرر معنوی در قوانین جاری کشور : ۷
- جایگاه ضرر معنوی در متون فقهی : ۸
- ضرورت جبران ضرر معنوی : ۹
- تحلیل های فقهی متکی بر قواعد فقه : ۱۱
- الف) استناد به قاعده «لاضرر» ۱۱
- ب) استناد به قاعده «نفی حرج » ۱۱
- بخش دوم. ۱۲
- رویه قضایی. ۱۲
- تعریف ضرر معنوی : ۱۳
- دعوای جبران ضرر معنوی : ۱۳
- ضررهای معنوی شخص حقوقی : ۱۴
- چگونگی جبران ضررهای معنوی.. ۱۴
- جبران ضرر معنوی با مال : ۱۵
- جبران زیانهای معنوی از طریق غیر مالی : ۱۷
- نتیجه گیری : ۲۶
- پیشنهادات : ۲۷
- بخش سوم. ۲۸
- دکترین داخلی. ۲۸
- ضرر معنوی از نظــر قانونی : ۲۹
- اصل ۱۷۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : ۲۹
- سابقه ضــرر وزیان معنوی درایران : ۳۰
- ضرر معنــوی درکشورفرانسه : ۳۱
- صدمات روحی : ۳۱
- پرداخت ضرر : ۳۱
- جبران ضرر بعنوان آثارطلاق درفرانسه. ۳۲
- ضرر معنوی درحقوق بین الملل عمومی : ۳۲
- جمع بندی : ۳۲
- بخش چهارم. ۳۴
- دکترین خارجی و تطبیقی. ۳۴
- جستاری تطبیقی در ضرر معنوی : ۳۵
- تعریف ضرر : ۳۵
- رویه کشورهای مختلف در قبال ضرر معنوی : ۳۵
- اسپانیا : ۳۵
- ایالات متحده امریکا : ۳۶
- برزیل : ۳۶
- سخن آخر اینکه : ۳۷
- منابع و مأخذ : ۳۸
چکیده :
بحث از ضررهای معنوی و مصادیق مختلف آن و روش محاسبه و جبران زیانهای معنوی و در نهایت رویه محاکم قضائی در مقام رسیدگی به دعاوی راجع به این گونه ضررهای از موضوعات جالب و در عین حال نسبتا پیچیده علم حقوق و تحقیقات حقوقی است. علیرغم وجود زمینه های مناسب در متون قانونی جهت امکان جبران ضررهای معنوی هنوز اکثریت قریب به اتفاق محاکم از صدور حکم در مورد دعاوی بخواسته ضررهای معنوی خودداری می نمایند و بر نظریه مورخه ۵/۹/۶۴ شورای نگهبان پافشاری می کنند، در صورتی که متون قانونی فعلی به اندازه کافی روشن می باشد و موجبات احقاق حقوق بسیاری از ضرر دیدگان که در قلمرو حقوق معنوی زیانهای جبران ناپذیری تحمل کرده اند کاملا فراهم است. سعی ما بر این است تا در این نوشته پس از شرح کوتاهی از معنی و مصادیق ضررهای معنوی به توضیح مقررات متعدد و ضوابط موجود در این زمینه بپردازیم و ضمن نقد، رویه های قضائی مربوط به ضررهای معنوی را مدلل سازیم. طبیعی است که مقاومت در مقابل این خواست منطقی جامعه نوعی امتناع از احقاق حق محسوب می گردد و مآلا ضایعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. کوشش ما برا این است که جهت اثبات این ادعا علاوه بر تبیین متون قانونی موجود نقطه نظرات فقهاء عظام را نیز مطرح و در حد توان بررسی نمائیم و در هر مورد برداشتهای خود را عرضه داریم تا موافقات را علامت طی طریق و مخالفان را انگیزه ای جهت نقد و ارائه دیدگاههای ارجح باشد.
قوانین ارسال دیدگاه