چکیده :
بیان مسئله: مسئله مورد بررسی در این پژوهش عبارت بود ازاینکه((آیا بین باورهای مرکزی با رضایت زناشویی ورضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر سرخس رابطه معناداری وجوددارد؟)).
روش شناسی: این پژوهش که با هدف بررسی رابطه بین باورهای مرکزی با رضایت زناشویی ورضایت شغلی معلمان اجرا شد از پژوهش های توصیفی- همبستگی می باشد که جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سرخس در بهار ۱۳۹۴بودند که براساس جدول مورگان حجم نمونه ۱۰۰نفر تعیین شد و این نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب وبه پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، باورهای مرکزی جفری یانگ(فرم ۱۰۰ماده ای)، رضایت زناشویی انریچ(فرم ۴۷ماده ای) ودرنهایت داده های آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های این پژوهش در دوبخش توصیفی واستنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.بخش توصیفی شامل میانگین،خطای استاندارد،انحراف معیار،واریانس، کجی و کشیدگی بود.در بخش آمار استنباطی تحلیل فرضیه اصلی که با استفاده ازمدل علی انجام شد نتایج نشان دادبا خطای ۰۵/۰و با احتمال ۹۵درصد اطمینان می توان گفت رابطه معناداری بین باورهای مرکزی و دیگران وجودندارد(P>0/05) اما بین باورهای مرکزی وسایر شاخص های آن و همچنین رضایت زناشویی ورضایت شغلی رابطه معناداری وجوددارد(P<0/05). همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان دادبین ارزش،امنیت،عملکرد،تسلط،عشق، استقلال،عدالت،تعلق،معیارها ورضایت زناشویی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجودداردو بین ارزش،تسلط،عشق،عدالت،تعلق ورضایت شغلی با رضایت زناشویی برخلاف سایر شاخص ها رابطه معناداری وجوددارد(P<0/05).
نتیجه گیری: در راستای تبیین این نتایج می توان گفت نتایج این پژوهش به عنوان یک راهبرد جهت حل تعارضات شغلی وزناشویی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
واژگان کلیدی: باورهای مرکزی- رضایت زناشویی- رضایت شغلی- معلمان مقطع ابتدایی
قوانین ارسال دیدگاه