فهرست مطالب :
- چکیده : ۳
- مقدمه : ۴
- تعریف شایستگی.. ۵
- تاریخچۀ رویکرد شایستگی.. ۷
- پنج نوع شاخص شایستگی اسپنسر واسپنسر : ۱۰
- اسپنسر واسپنسر ٢١ شایستگی را در قالب شش گروه و خوشه از شایستگی های مجزّا ارائه کردند: ۱۳
- اهمیت توجه به شایسته گزینی در اسلام. ۱۵
- شایستگیهای مدیریت دانشگاهی.. ۱۷
- الگوی شایستگی های مدیران دانشگاه ۲۰
- فهرستی از هفت شایستگی برای رهبران در آموزش عالی: ۲۲
- ویژگی های شخصی رهبران موفق : ۲۴
- نتیجه گیری و ارائۀ الگوی مفهومی.. ۲۸
- منابع : ۳۷
چکیده :
هدف این مقاله ، شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاهها بوده است .روش : روش مقاله پیماشی(survey) می باشد. برای رسیدن به هدف ، به مطالعۀ عمیق مبانی موضوع شایستگی پرداخته شده است و از نظرات مدیران دانشگاه به عنوان خبره ، برای طراحی الگوی اولیه و سپس برای تکمیل آن ، از پرسشنامه استفاده شده است . جامعۀ آماری تحقیق ، تمامی مدیران دانشگاهی استان قم بوده است . یافته های تحقیق نشان میدهد که مدیران دانشگاه باید دارای شایستگی های مدیریتی، اجتماعی و فردی باشند. شایستگیهای مدیریتی شامل شایستگیهای ادراکی، رهبری، تصمیم گیری و اجرایی؛ شایستگیهای اجتماعی شامل شایستگیهای ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد و دانشجومحوری و شایستگیهای فردی شامل ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و اختصاصی است .نتیجه گیری: فهرست شایستگیهای مدیران دانشگاه بر مبنای سه چارچوب محوری شایستگی اجتماعی، شایستگیفردی و شایستگی مدیریتی استوار است.
قوانین ارسال دیدگاه