فهرست مطالب :
- چکیده : ۴
- مقدمه : ۵
- تعریف تقلب : ۷
- ساز و کارهای بروز تقلب: ۸
- مرتکبان تقلب : ۱۱
- روشهای انجام تقلب : ۱۳
- انگیزه های تقلب : ۱۵
- نظارت و بازنگری : ۱۷
- توجه به نتایج و پیامدهای تقلب : ۱۹
- استراتژی های پیشگیری و کشف تقلب: ۲۰
- عوامل رسوایی های مالی : ۲۰
- آسیب پذیر کردن تقلب و ایجاد محیط نامساعد برای تقلب : ۲۱
- بررسی تفکرات، استعدادها و روابط تیم مدیریتی : ۲۱
- مشارکت مؤثر و هوشمندانه ی اداره کنندگان شرکت : ۲۲
- شناسایی مناطق پرخطر و اجرای برنامه های پیشگیری : ۲۴
- توجه به رعایت قوانین مربوطه و حـفظ تـردید حـرفه ای : ۲۵
- تجربـه، آمـوزش و استقلال حسـابرسان : ۲۶
- تقلب در حسابرسی صورتهای مالی : ۲۸
- برآورد ریسک تقلب در حسابداری صورت های مالی : ۳۲
- تقلب در صورتهای مالی براساس گزارش انجمن بازرسان رسمی تقلب : ۳۸
- تعریف گزارش انجمن بازرسان رسمی در مورد تقلب : ۳۹
- زیان های تقلب در صورت های مالی : ۴۰
- شیوه های انجام تقلب در صورت های مالی : ۴۱
- آثار تقلب بر صورت های مالی : ۴۴
- حسابرسی صورتهای مالی و نقش آن درکشف، پیشگیری ازتقلب و فساد مالی : ۴۴
- انواع استاندارد های پذیرفته شده حسابرسی : ۴۷
- اهداف حرفه حسابرسی : ۴۹
- مسئولیت حسابرسان در ارتباط با تقلب و اشتباه : ۵۰
- ارزیابی تحریف و اثر آن بر گزارش حسابرس : ۵۸
- مطلع کردن مدیران اجرایی ، هیأت مدیره و مجمع عمومی از تحریف های ناشی از تقلب : ۵۹
- نمونه هایی از شرایط نشان دهنده احتمال وجود تحریف ( تقلب یا اشتباه) : ۵۹
- ارزیابی حسابرس از عدم رعایت قوانین و مقررات و فساد مالی : ۶۱
- روشهای برآورد خطر : ۶۱
- منابع و مأخذ : ۶۵
چکیده :
افزایــش شــمار و تنــوع تقلــب در سیســتم گزارشــگری مالــی، تهدیــدی بــر کیفیــت ایــن سیســتم اســت. وظیفــه ی حرفــه ی حســابداری تهیــه و ارائــه ی اطلاعات و گزارشهــای مالــی بــرای اســتفاده کنندگان اســت. حضــور تقلــب بــه عنــوان عاملــی بحــران زا در عرصــه ی مالــی، تهدیــدی جــدی بــرای اعتمــاد عمومــی بــه اطلاعات مالــی و فراینــد گزارشــگری مالــی محســوب می شــود و هزینه هــا و پیآمدهــای ســنگینی بــرای گروه هــای مختلــف بــه دنبــال دارد. بــا توجــه بــه عوامــل مؤثــر در وقــوع تقلــب، از جمله انســان و محیــط، در این پروژه پــس از تعریف و تشــریح تقلب در صورتهــای مالــی و مدیران شرکتها ، پنــج عامــل مؤثــر در خصــوص وقــوع تقلــب صورتهــای مالــی شــامل :
- مرتکبیــن و مجریــان تقلــب،
- روشهــای تقلــب،
- انگیزههــای تقلــب،
- نظــارت و بازنگــری مدیــران ارشــد،
- توجــه بــه نتایــج و پیآمدهــای تقلــب
ارائــه میشــود. در پایــان نیــز راهکارهایــی بــرای پیشــگیری و کشــف تقلــب مطــرح می شــود.
قوانین ارسال دیدگاه