فهرست مطالب :
اهمیت بلوغ:
بروز مشکلات و تغییرات:
اهمیت شرعی بلوغ:
دید روان شناسانه به بلوغ:
خصایص عمده آنان:
مرحله مهم رشد:
تحولات ذهنی:
الف) در مورد هوش:
ب) در مورد فکر:
ج) در جنبه عقل:
د) در حافظه:
ه ) در استعداد:
و) قدرت تخیّل:
ز) گرفتاری اوهام:
توقف هوش:
تحوّلات عاطفی:
الف) بروز ترسها:
ب) خشم او:
ج) محبت او:
د) تعجب و شگفتی:
ه )در هیجانات:
و) نوسان عاطفی:
ز) دیگر جنبه های عاطفی:
تحولات روانی:
الف) در فهم و ادراک:
ب) در جنبه اراده:
ج) در جنبه آزادی:
د) جنبه های فطری:
ه ) جنبه های عالی روح:
و) ابتلائات روانی:
در نهایت:
شرایط رشد:
نیازهای آنان:
الف) نیازهای زیستی – جسمانی:
ب) نیازهای ذهنی:
ج) نیازهای عاطفی:
د) نیازهای روانی:
ه ) نیازهای اجتماعی:
و) نیازهای اقتصادی:
ی) نیازهای فرهنگی:
ز) نیازهای سیاسی:
ط) نیازهای معنوی:
فصل دوم:
ضرورت تربیت
ضرورت تربیت:
سن سرنوشت ساز:
ضرورت تربیت:
جشن بلوغ:
اصول و برنامه تربیت:
پرهیزها:
دشواری کار:
فصل سوم:
مواضع در تربیت فردی
مواضع در تربیت فردی:
الف) در جنبه زیستی:
در جنبه بدنی:
در جنبه جنسی:
در جنبه تغذیه:
ب) جنبه ذهنی:
ج) در جنبه عاطفی:
د) در جنبه روانی:
ه ) در جنبه معنوی:
مواضع در تربیت برای زندگی:
تربیت برای زندگی:
الف) در جنبه فرهنگی و معنوی:
ب) در بعد خانوادگی:
ج) در تربیت اجتماعی:
د) در جنبه اقتصادی:
ه ) در جنبه سیاسی:
فصل چهارم:
اعتیاد، عوامل و عوارض
اعتیاد، عوامل و عوارض
اعتیاد چیست؟
علل گرایش به اعتیاد:
الف) عوامل اجتماعی( برونی):
۱- سیاست استعماری:
۲- معاشرت با معتادان:
۳- در دسترس بودن مواد مخدر:
۴- نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی:
۵- بیکاری:
۶- فقر:
۷- اوقات فراغت و نبودن برنامه صحیح:
۸-کمبود پزشک و فقدان دارو:
ب) عوامل فردی (درونی)
۱- بیماریهای جسمی:
۲- مشکلات روانی:
۳- کنجکاوی:
۴- تمتع:
ج) عوامل خانوادگی:
۱- زمینه خانوادگی:
۲- فقر مادی خانواده:
۳- ستیزه والدین:
عوارض اعتیاد:
الف)عوارض جسمی:
ب)عوارض روانی:
ج)عوارض اجتماعی:
علل اعتیاد و راهکارهای فرهنگی مبارزه با آن:
الف- علل گرایش به اعتیاد
۱- علل فردی:
۲- علل خانوادگی:
۳- علل اجتماعی:
۴- علل اقتصادی:
۵- علل سیاسی:
۶- علل فرهنگی:
ب – راهکارهای فرهنگی مبارزه با اعتیاد:
۱- پاسخگویی مناسب جامعه به نیازها و گرایش های نوجوانان و جوانان:
۲- شناخت نگرش ها و گرایش های نوجوانان و جوانان با مطالعات عمیق علمی:
۳- بالا بردن سطح اگاهی های عمومی:
۴- پر کردن اوقات فراغت نوجوانان با مجهز کردن مراکز فرهنگی:
۵- تقویت پایگاههای ورزشی و گسترش ورزش همگانی:
۶- تقویت فرهنگ خودی و هدایت نوجوانان و جوانان در تعامل با تهاجم فرهنگی:
۷- راه اندازی تبلیغات و آموزش همگانی:
۸- سیاست های تعلیم و تربیت و آموزش از طریق مدرسه و نهادهای آموزشی:
۹- فراهم کردن زمینه آشنایی صحیح با اصول و مبانی دینی:
۱۰- عزم ملی مردم و مسئولان:
مصرف مواد از سوی والدین:
والدین غیر معتاد:
مصرف والدین و تحریم مصرف مواد برای فرزند:
فصل پنجم:
تاریخچه خانوادگی
تاریخچه خانوادگی
امکان تکرار الگوهای مشابه طی نسل های متمادی:
در اختیار داشتن تاریخچه خانواده:
تشخیص الگوههای خانوادگی:
فصل ششم:
احساس افسردگی
احساس افسردگی
تعاریف آموزنده:
نکاتی هشدار دهنده به والدین:
ارتباط افسردگی با زیاده روی در مصرف و خودکشی:
تهدید به خودکشی:
فصل هفتم:
بی حوصلگی
بی حوصلگی
حالت ذهنی خطرناک:
بی حوصلگی؛ بیان صدمات دوره رشد:
رنج از بی حوصلگی به عنوان ترغیب به فرار از درد:
پادزهر بی حوصلگی:
اهمیت هدفمند بودن:
فصل هشتم:
عزت نفس
عزت نفس:
خطرات از دست دادن عزت نفس:
عزت نفس چیست؟
معیار سنجش عزت نفس:
سه رکن مهم عزت نفس، نگرش، اعتقاد و رفتار
فصل نهم :
مشاوره
مشاوره:
مراقبت های سالم از سوی والدین درباره فرزند زیاده رو در مصرف:
فصل دهم:
معالجات
معالجات:
منظور از معالجه چیست؟
انتخاب برنامه درمانی مناسب :
انتظارات واقع گرایانه:
فصل یازدهم:
گروههای خودیاری
گروههای خودیاری:
معالجه و برنامه های ۱۲ مرحله ای گروهی:
AA کمک به اعضای خانواده:
فصل دوازدهم:
بازیافت
بازیافت:
اعتیاد شرایط غیر اختیاری و انتخاب اختیاری:
چگونگی امکان بازیافت از اعتیاد:
بازگشت بیماری؛ دوگام به پیش، یک گام به پس:
بازیافت روابط ارزشمند:
هزینه های گزاف دروغگویی:
توان راستگویی:
بازیافت روابط مفید:
راهبردهای فرار و ایجاد سرگرمی:
برقراری ارتباط مستقیم: ۱۳۸
بازیافتن قدرت تصمیم گیری مؤثر:
شیوه های اخاذی احساسی:
توان بیان مستقیم خواسته ها:
بازیافتن روابط متقابل سالم:
منظور از روابط متقابل:
توانایی در نظر گرفتن دیگران:
بازیافت رشد به سوی بلوغ:
توانایی تشویق حرکت به سوی بلوغ
قوانین ارسال دیدگاه